Обзор на пазара –седмица 30

Време е за малко doom and gloom проза. Разбира се, не в духа на крайните прогнози за край на света със задна дата. А по-скоро за балансиран поглед върху това къде се намират финансовите пазари.

Nvidia се намира на ключово ценово равнище. Ако цената се задържи под синята линия, като нищо да достигне $100/акция.

Горната графика не е предсказание за пазарен срив, а за корекция. Доколко ще е дълбока, не се наемам да кажа. В голяма степен нейният размер зависи от отчетите на MAG7. Nvidia ще публикува следващия си отчет на 28 Август.

Risk reward по мое мнение намалява все повече при широките индекси, макар да има достатъчна ликвидност и FOMO, които да бутат индексите нагоре.

OFR индексът все още подкрепя пазара, отчитайки текущите му стойности.

От друга страна пазарните участници все още на са в максимална еуфория, съдейки по Margin Debt като процент от Wilshire 5000.

Това не означава, че като абсолютна стойност Margin debt не нараства, а че неговият темп на растеж е по-бавен от този на Wilshire 5000.

Мeжду икономиката и пазарите има лаг от поне шест месеца. През последните месеци заявленията за банкрут са минали нивата от 2020 година.

В този ред на мисли шансовете за по-високата волатилност през идните месеци нарастват. Напомням, че това не е прогноза за връх на пазара.

Казаното цели да насочи вниманието към намаляващия risk reward в широките индекси и технологичните компании към този момент. А това не означава шортене на пазара, а методично прибиране на печалби, избягване на заемане на големи позиции, използване на по-плитки стопове … или търсене на възможности из непознатите кътчета на пазарите.

След добре позната на NVIDIA, нека да скочим в заешката дупка и да разгледаме две теми, които определено попадат в категория „инвестиционна езотерика“.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

Започвам с корабостроителниците. Не веднъж съм коментирал различни сегменти на корабоплаването като инвестиционни възможности. При някои от тях страната на предлагането е силно ограничена поради застаряващия флот, липсата на нови поръчки за кораби и дефицита на корабостроителници.

Последните са заети да строятLNG/LPG газовози, контейнеровози и кар кериъри. Танкерите, бълкерите и спомагателните кораби се намират накрая на много дълга опашка. А капацитетът на корабостроителните е спаднал с над 50% от пика през 2008 г.

От горната графика виждаме, че търсенето на корабостроителни мощности превишава значително предлагането.

През последните десет години индустрията се намира на абсолютно дъно.

На графиката са показани няколко от най-големите корабостроителници в света. Всяка от тях до някаква степен е специализирана в строежа на определен клас плавателни съдове. Акциите на тези компании попадат в любимата ми категория дънни риби. Като такива те предоставят изключителна асиметрия в наша полза.

Не само, че предлагането на кораби като танкери и бълкери е ограничено, но и търсенето на морски транспорт устойчиво расте.

Графиката показа търсенето на морски превоз според вида стока. Както се вижда, има растеж в целия спектър товари спрямо миналата година. Обобщено това показва нарастващ дефицит на кораби, който трябва да бъде запълнен. А в същото време няма достатъчно корабостроителни заводи.

След корабостроенето нека се гмурнем  в минното дело и по-конкретно в Rare Earth Elements (REE) или рядко земни елементи. Този пазар се доминира от Китай, който произвежда 85% от годишната продукция. Обаче находища има не само в Китай. Бразилия и Австралия също имат значителни запаси от REE.  

REE се използват за направата на неодимови магнити или NdPr магнити. Последните намират широко приложение в електрическите и хибридни автомобили и ветрогенераторите. Отделно те се използват широко и в отбранителната индустрия.

През следващите години се очаква значителен дефицит при NdPr. Следващата графика показва неговите мащаби.

Според графиката за периода от 2022 до 2032 г. нужното количество NdPr почти ще се удвои. В същото време имаме геополитическа фрагментация и пазар, доминиран от една държава, Китай.

Бразилия набира скорост като алтернатива на Китай за добив на REE в Западното полукълбо. Има компании, които активно изследват и разработват находища в страната. Това обаче не означава, че още утре ще има достатъчно мини за REE, които да запълнят недостига. Нека не забравяме, че от намирането на първите ресурси в земята до първата руда на изхода на мината често са нужни поне десет години, а в случая на Бразилия – двадесет.

Дефицитът на REE се очертава да се задълбочи. Като се има предвид и наличното събитие каталист – продължение на икономическата война между САЩ и Китай, REE като нищо да станат инструмент в този сблъсък.

Започнах днешния пазарен очерк с Nvidia и ще го завърша с темата за микрочипове, но от друг ъгъл. Всичко хубаво с новите все по-мощни чипове, обаче нещо липсва в уравнението и това е енергията.

Дата центровете потребяват все повече енергия, както е видно от следната графика.

За илюстрация на мащабите споделям следната съпоставка. Според различни източници една заявка за търсене в ChatGPT консумира над 20 пъти повече енергия от търсене в Google. Иронията е, че хората, стоящи зад технологичните компании, са сред най-големите пропагандатори на зелената утопия.

Да напомня обаче, че материалните обстоятелства не са субект на нашите предпочитания, нито се съобразяват тях. Така опираме до енергоизточници с висока плътност и в същото време покриващи нормите за вредни емисии. Време е да си припомним за урана.

Следващата графика сравнява различни енергоизточници по два критерия: смъртни случи на терават час и въглеродни емисии на гигават час. АЕЦ е безспорният шампион.

Ядрената енергия се завръща категорично. Обаче уран продължава да няма.

2024-2025 е преломен период, в който се очертава складовите запаси на уран до голяма степен да се изчерпят, като в същото време добивът от работещите мини да достигне своя пик. По различни оценки годишният недостиг на уран е между 25-50 милиона паунда, или 15-30% от годишното потребление.

Да разгледаме консервативния сценарий – 15% дефицит. Това означава, че на всеки шест реактора един няма да има гориво за зареждане. Или пък реакторите ще минат шест дневна работна седмица с един почивен ден. И двата сценария са неприложими, поради технически и икономически причини.

Да напомня, че уранът, както и фосилните горива, е OPEX суровина. Тоест, за да се извлече полезността от притежанието на АЕЦ или на автомобил, е необходимо гориво.

По мое мнение ние се намираме в първата третина от бичия пазар на уран. Очаквам наистина да започне да става интересно през 2025 г., когато се очертава складовите наличности да се изчерпят, вследствие на което на utility компаниите ще им се наложи да излязат на пазара, където ще се конкурират за недостатъчно количество уран.

Не спирайте, да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.

Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.

Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.

Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин