Обзор на Пазара Май Месец: Морски Транспорт

Съществува ли перфектната корабна компания –  с отличен флот, нулев дълг и двуцифрен дискаунт спрямо NAV?

Невъзможната Триада за корабни инвеститори дава отговор на този въпрос.

Като инвеститори ние търсим компания, която да притежава качествен флот, без да e задлъжняла твърде много и на всичкото отгоре искаме да я купим с голяма отстъпка от нейната нетна стойност на активите (NAV).

За съжаление, намирането и на трите едновременно е невъзможно. В повечето случаи се задоволяваме със сносен флот, умерена задлъжнялост и малка отстъпка. С други думи, нищо прекомерно.

В най-добрия случай получаваме две (от три) на цената на едно. Тоест купуваме отличен флот и ниска задлъжнялост, но плащаме висока цена, измерена в NAV. Или купуваме компания без дългове и със значителна отстъпка спрямо NAV, но получаваме стар и нерядко неконкурентен флот.

Да, днес ще си говорим за кораби и по-конкретно за супер танкери за суров петрол, или накратко VLCC (Very Large Crude Carrier).

Първите месеци на 2025 г. не бяха благосклонни към инвеститорите в кораби. Изключение правят са тези, които са инвестирали във VLCC компании.

Един от най-големите играчи в бранша, Frontline Plc (NYSE: FRO), реализира ръст от 33% от началото на годината. Обаче в същото време Scorpio Tankers (NYSE: STNG), водещ оператор на продуктови танкери, реализира 16% YTD загуба.

Компаниите, притежаващи LPG/LNG газовози, са, както се казва, до под кривата круша. Към момента и двата сегмента са около нулата, отчетено от началото на годината. Най-големият оператор на кораби за насипни товари, StarBulk (NYSE: SBLK), реализира добър ръст през първите месеци на 2025 г.

Корабоплаването далеч не е хомогенна индустрия. Всеки сегмент има свои подсегменти, подчинени на собствени правила. Така компании, работещи в един и същи сегмент, но различен подсегмент, твърде често постигат напълно различни резултати за един и същи период.

Давам и пример. Имаме две фирми – първата експлоатира Handysize танкери за суров петрол и достига нови върхове, а втората оперира Suezmax танкери и копае нови дъна. Всяка от тези две ниши, макар и да попада в сегмента танкери, има своите особености, които предопределят тяхната цикличност, съответно и резултатите на компаниите.

Ето още един пример. Small/Handy LPG газовозите са атрактивна ниша поради ограничено предлагане на такива кораби, което се дължи на ниския брой поръчки (backlog), застаряващия флот и липсата на капацитет на корабостроителниците. Търсенето на такива кораби е стабилно и през следващите години се очаква да нараства.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

Съответно, пазарът на VLGC (Very Large Gas Carrier), най-големите кораби, превозващи LPG, е на милостта на силното търсене. Темпът на нарастване на търсенето трябва да продължи да надхвърля темпа на нарастване на предлагането на VLGCта, за да останат дневните ставки стабилни.

Портфейлът от поръчки за VLGC е около 27 %. През следващите две години на всеки четири кораба в експлоатация ще бъде добавен по един нов. Така всяко краткотрайно смущение в търсенето на VLGCта ще превърне умерения дефицит на кораби в явен излишък. А това ще доведе до все по-ниски дневни ставки.

Най-интересните ниши в корабоплаването са тези, при които имаме свиващо се предлагане и нарастващо търсене. Това са танкерите за суров петрол (по-специално VLCC), Small/Handy LPG газовозите и Capesize корабите за насипни товари.

А сега да преминем на днешната тема, VLCC танкерите.

Танкерите за суров петрол имаха силно начало на годината. Акциите на FRO и DHT Holdings (NYSE: DHT) отбелязаха отличен ръст от Януари до днес. DHT е единствената компания, която притежава само VLCCта. Тя има 21 такива кораба. Okeanis ECO Tankers (NYSE: ECO) притежава 8 VLCC и 6 танкера Suezmax. Това е компанията с най-добрия флот, спрямо възраст и спецификации. International Seaways (NYSE: INSW) притежава различни видове танкери, включително продуктови танкери. Тя обаче има и 11 VLCCта, което е достатъчна причина да влезе в списъка.

Факторите, обуславящи дългосрочния дефицит на VLCCта, са непроменени, въпреки че през последните два месеца пазарът бе подложен на натиск.

През април спот ставките по маршрута от Близък Изток-Изток  се повишиха с 2% на месечна база, но останаха с 2% по-ниски на годишна база. Тарифите по маршрута от Близък Изток-Запад спаднаха с 3 % на месечна база и бяха с 21 % по-ниски на годишна база. Единствено тарифите по маршрута от Близкия изток от Персийския залив до Китай регистрираха леко седмично повишение въпреки по-широкия спад.

И въпреки слабото представяне през последните месеци, недостигът на танкери остава решаващ фактор. Причините се крият в структурни фактори като минимален backlog, застаряващ флот и липса на капацитет на корабостроителниците. Освен дефицита, обусловен от ниския брой поръчки и застаряващия флот, натиск върху предлагането на VLCCта оказват и санкциите, наложени на кораби, търгуващи петрол с Иран, Венецуела и Руската Федерация.

Броят на санкционираните съдове е 102. За сравнение глобалният VLCC флот е около 850 кораба. Обаче сивият сектор на танкерната икономика не се изчерпва със санкционираните танкери. Според данни на анализатори той достига около 17% от световния VLCC флот. Накратко, има още кораби за санкциониране, което означава и все по-ограничено предлагане.

Нека сега да видим как се представят DHT, FRO и ECO спрямо невъзможната триада.

DHT предлага най-добрия балансов отчет, базиран на LTV (Loan to Value) и общ дълг/собствен капитал, обаче цената, която плащаме за това, е застаряващ флот. ECO притежава отлични кораби, обаче и това има своята цена – капиталова структура с висок ливъридж. FRO се намира посредата – качествен флот и сносен балансов отчет. Общото между трите дружества е, че се търгуват на около 100% PNAV.

По традиция ще завърша доклада с обсъждане на идеи. За трейдърите на опции, FRO и DHT са единствените адекватни варианти, ако целта е експозиция към VLCC нишата чрез опции.

FRO предлага множество страйкове и адекватна ликвидност. Таблицата по-долу показва option chain за кол опции на FRO с изтичане през януари 2026 г.

Един от недостатъците на кол опциите на Frontline е липсата на контракти, изтичащи през януари 2027 г. DHT покрива този пропуск, въпреки че изборът на опции е ограничен. Освен това повечето от договорите са сравнително неликвидни.

За инвеститорите на акции, DHT има какво да предложи. Съдейки по графиката, бичият сценарий придобива все по-голяма тежест.

Ако барчето за май месец затвори над 12-месечната пълзяща средна (MMA), това означава, че вероятностите за успешна сделка се увеличават. С близък стоп точно под ММА и отворен тейк-профит, се получава потенциално печеливша асиметрична сделка.

Не спирайте да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.

Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.

Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.

Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

2 comments

  1. 8 силни компании специализирани в превоз на морски транспорт. Някои са на добра цена за вход, други има накъде да върнат. Изключително специфичен и цикличен сектор но ти имаш познанията и задълбаваш. Благодаря ти че сподели информация.

    1. Морския транспорт е всичко друго, но не и лесна индустрия. Обаче за търпеливите и подготвените, възможности за печалби (при умерен риск) има.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин