Обзор на Пазара Юни Месец: Морски Транспорт

Корабоплаването е кръвоносната система на глобалната икономика. Протоците, проливите и каналите са нейните клапи или невралгични точки. Тяхното значение за глобалната икономика е критично. Те регулират потока от стоки, енергия и минерали, които се движат от производители към потребители. Блокирането на една от тези клапи означава сериозен проблем.

През последните дни една от тези невралгични точки зае централно място в ефир. Става въпрос на Ормузкия проток в Персийския Залив.

Темата беше дали Иран ще блокира Ормузкия проток. Според говорещите глави в телевизора, отговорът е положителен. Блокада на Ормуз би имала изключително висока геополитическа, следователно и геоикономическа цена за Иран.           

Ето и някои от причините:

• Затваряйки Ормуз, Иран блокира своята икономика, зависима от износа на фосилни горива и торове. И не само това – огромна част от потребителските стоки за иранската популация влизат също през Ормуз. Не случайно протокът е наричан „Белите дробове на Иран“.

• Иран споделя Персийския залив с едни от основните износители на газ, суров петрол и петролопродукти – Кувейт, Ирак, ОАЕ, Саудитска Арабия, Катар. Износът на въпросните страни до голяма степен зависи от състоянието на Ормузкия проток. Съответно, блокада на протока няма да бъде посрещнато с овации от изброените страни. Неговото затваряне ще превърне Иран в още по-голям аутсайдер в региона.

• Страните, зависещи от вноса на петрол от Иран, като Китай, също няма да sa сред най-щастливите от подобно решение.

• Иран де юре е унитарна президента република, обаче де факто е теокрация. Иранските президент и парламент са повече декорация, отколкото функционални институции с власт, особено върху решенията, касаещи външната политика на Иран. Ключовите решения се вземат от Съветът на Настойниците, религиозен инструмент, създаден от аятолах Хомейни след революцията през 1979 г. Тоест, крайното решение дали да (не) се затвори Ормуз ще се вземе от въпросния съвет, а не на база на гласуването от преди пет дена.

• Част от Ормуз се пада в териториалните води на Оман. Следователно, пълното затваряне на протока означава навлизане в оманска територия.

Разбира се, има малък процент шанс тоталната ирационалност сред иранските лидери да надделее и протокът да бъде затворен. Обаче статистиката от последните 46 години казва друго. Иран е използвал риториката Ормуз над 10 пъти и нито веднъж не се е стигало до затваряне.

В заключение, казаното не отхвърля напълно хипотезата за затваряне на Ормуз. То единствено цели да напомни, че това е много по-трудно и скъпо за Иран, отколкото изглежда на пръв поглед.

Всичко това графично представено изглежда по следния начин:

Дори острата риторика за затваряне на протока е достатъчна да провокира волатилност в цените на енергията и на нейния транспорт. Под последното разбирайте танкери за суров петрол и петролопродукти и LNG газовози.

Това е месечният анализ на пазара за Юни месец и дойде ред на морския транспорт. Май месец коментирах пазара на танкери за суров петрол. Днес е ред на другия сегмент, свъзан с транспорт на енергийни носители – LNG газовози.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

Връзката газовози и Ормуз е повече от явна. Един от най-големите износители на газ е Катар, към момента е на трето място след САЩ и Австралия. Съответно Националната Газова Компания (Nakilat) на Катар притежава една от най-големите флотилии LNG газовози.

За разлика от танкерите за суров петрол, пазарът на LNG газовози е доминиран от търсенето. Търсенето на подобни кораби расте с по-големи темпове от тяхното предлагане. За инвеститорите и корабособствениците това е проблем. Краткосрочно смущение в търсенето на газовози ще се отрази драматично на дневните ставки.

Пазарът усеща деликатния баланса между търсене и предлагане и ставките за газовози последно поколение с MEGA/MEGI двигатели са по-ниски, отколкото предходните няколко години.

Акциите на компаниите от сегмента са сред губещите през последните 12 месеца.

Изборът на компании, които са концентрирани само върху LNG газовози, е лимитиран – Cool Company (NYSE: CLCO), FLEX LNG (NYSE: FLNG), Dynagas LNG LP (NYSE: DLNG), Capital Clean Energy Carriers (NYSE: CCEC).

Като единствено последната компания реализира впечатляващ ръст през последните 12 месеца. Доскоро ССЕС управляваше флот от контейнеровози и газовози. В средата на 2024 г. фирмата реши да се фокусира върху транспорта на енергия и започна да поръчва нови газовози и да продава контейнеровозите.

От представянето на нейните акции е видно, че пазарът залага на успешна трансформация на предприятието. Признавам, аз бях скептик относно ССЕС и нейния опит да се насочи към вече преситен пазар. Накрая на деня обаче пазарът определя.

В случая г-н Пазар залага на това, че ССЕС поръчва кораби последно поколение. Тези съдове идват с най-новите и ефективни двигатели, което ги прави икономически рационални в сравнение с по-старите поколения.

Както се вижда, детайлите имат значение. Още по-интересно става, когато анализираме и другите три фирми в бранша. Например FLNG има най-модерния флот от групата и това е отразено в представянето на акциите на компанията – те се представят по-малко зле, сравнено с конкурентите.

Големият губещ е CLCO – компанията притежава кораби, които са нито тук, нито там. Около 20% от нейния флот се състои от последно поколение газовози. Останалите съдове не са най-старите (това са кораби, оборудвани с парни турбини), но са достатъчно стари (кораби, оборудвани с дизел-електрик уредби), за да започнат да губят конкурентоспособност.

DLNG е голямата находка в групата. Фирмата притежава шест кораба, като три са с парни турбини, а другите три са с дизел-електрик. Въпреки остарелите кораби, Дайнагас се представя адекватно, отчитайки пазарната ситуация. Причината е, че пет от корабите са ледови клас.

Те транспортират газ по Северния Морски Път (North Sea Route или NSR), от находището Ямал до консуматори в Азия. През последните години NSR се превърна в жизненоважен търговски маршрут, стимулиран от геополитическото напрежение между Изтока и Запада. Следната карта показва трафика през NSR за август 2024 г.

Необходими са 21 кораба Arc 7 (това е най-високият ледови клас кораби), за да посрещнат нарастващото търсене на LNG газовози, транспортитращи газ от Ямал към Азия. Обаче междувременно по-голямата част от съществуващия флот от ледови клас вече е нает по дългосрочни договори.

Колко газовоза ледови клас има в света?

Има приблизително 23-25 Arc 7 кораба и още няколко кораба с по-ниски спецификации.

Корабите на Dynagas са 1A FS ледови клас. Те са най-близките плавателни съдове, които не са класифицирани като Arc 7, но покриват стандартите.

Основният двигател зад растящото търсене на газовози е нарастващата роля на газта като енергоизточник.

Тогава как можем да заложим на този тренд?

DLNG или FLNG бих казал.

Графиката на FLNG изглежда изкушаващо. Цената се движи в продължителен рейдж.

Потенциален пробив над горната граница, може да означава импулсивно движение.

DLNG е по-специфичен залог. Там има значителен геополитически риск. Пет от шест от нейните кораби са наети от предприятия, свързани с Газпром. Засега рисковете от налагане на санкции на корабите на Дайнагас са ниски, но далеч не са нулеви. При потенциална ескалация в Украйна, LNG газовозите са отличен кандидат за санкции.

За разлика от сивия танкерен флот, броят на Arc 7 кораби е малък, което улеснява налагането на санкции. Русия изнася близо 130 милиарда кубически метра газ годишно. 32% от него се осъществява с кораби, а 67% – по тръбопроводи. Ямал е най-големият терминал за втечнен газ за износ по море. Капацитетът му е 24.19 млрд. куб. м, или почти 18% от целия износ.

Санкционирането на Ямал изглежда като идея с висока възвръщаемост за налагащите санкциите (САЩ и ЕС) – с малко усилия те биха предизвикали осезаема вреда на приходите на Русия от износ на природен газ. За целта, най-лесният начин е да се наложат ограничения на собствениците на газовози ледови клас. Така индиректно се намалява капацитета на руските терминали, а от там и на размера на приходите.

В заключение, FLNG е по-добрият вариант, тъй като компанията предоставя оптимален risk reward, отчитайки качествата на нейния флот, техническия анализ и геополитическите рискове.

Не спирайте да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.

Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.

Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.

Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин