Размисли за промените, ИИ и телефоните с копчета

Няма значение колко сме пристрастени към сигурността. Промяната е неизбежна. Тя е една от малкото сигурни неща както в живота, така и в инвестирането.

Отново е време за философстване. Днес обаче няма да разтягам локуми за управление на риска и психология на инвестирането. Темата е друга – ИИ, телефоните с копчета и финансовите медии.

Обаче ще започна от още по-далеч, или по-точно, доколко инвестирането и бизнесът си приличат.

Инвестиране и бизнес, прилики и разлики

Въпреки че инвестирането и бизнесът имат много общи черти, те са качествено различни животни.

Първо, да разгледаме приликите. В инвестициите и бизнеса ние сме центърът на тежестта. С други думи, всички изпитания и трудности са за наша сметка. Ние сме съдията, обвиняемият и обвинителят.

Друга прилика е, че винаги залагаме на неизвестното бъдеще, независимо дали продаваме протеинови барчета или имаме дълга позиция в танкери за суров петрол. Накрая на деня, ние правим залог според най-достоверния (в нашите очи) сценарий за бъдещето.

Да продължа с правните аналогии. За разлика от съда, където сме невинни до доказване на противното, в инвестирането и бизнеса е точно обратното. Ние сме в грешка до доказване на противното.

Най-яркото сходство между бизнеса и инвестирането е значението на изпълнението. Много хора смятат, че имат блестящи идеи, но само една малка част от тях предприемат стъпка към тяхното реализиране. Съответно, още по-малка група от опиталите успяват. Статистиката е безкомпромисна – мнозинството се проваля, защото неглижира етапа реализация на идеята. Същото важи и за инвестирането.

В днешно време имаме достъп до качествени анализи и статии дори безплатно. Това обаче далеч не е достатъчно за печеливши сделки. Липсващото звено е прословутото изпълнение, тоест управлението на риска.

Достатъчно за приликите. Сега нека преминем към интересната част: разликите между инвестиции и бизнес.

Инвестирането е самотно начинание. Докато управляваме собствените си средства, другите хора нямат значение. Трите стълба на нашата игра сме ние, финансовите пазари и брокерската платформа. Външният свят няма много общо с всичко това.

От друга страна, в бизнеса успехът до голяма степен зависи от другите хора, въпреки че никога не е гарантиран. За да постигнем резултат, първо имаме нужда от аудитория с проблем. След това е необходимо да предложим работещо решение, което да комуникираме по убедителен начин. Лесно на думи, трудно на практика.

И тук започва моята история. Реших, че инвестирането и бизнесът са абсолютно еднакви. Следователно, ако не съм трагедия в първото, то и във второто няма как да съм толкова зле. Подсладена заблуда, в чиито капан попаднах.

Този урок е научен, но със сигурност няма да е последният. Наум веднага ми идва кой е следващият – как да остана актуален като пазарен участник, творец и предприемач в Новия Информационен Ред.

Последната фраза не е преувеличена. Доскоро достъпът до каквато и да е специализирана информация беше ограничен. Единственият източник за мнозинството бе масмедиите, а за тези, които имат зор да четат – книгите. Дефицитът на информация се явяваше най-голямото ограничение пред много инвеститори и предприемачи.

Обаче сега сме изправени пред нов проблем – имаме достъп до всичката информация на света, но точно тази, която ни трябва, е обгърната от информационен шум. Вследствие на това възниква нов недостиг – недостиг на отсята информация, предоставена на време.

Информационният поток не намалява, а напротив. Темповете на нарастване на предлагането на информация тепърва ще се ускоряват. Причината не е тайна – Изкуственият Интелект и неговото всеобхватно навлизане в нашето ежедневие.

Това е една от най-дългите и противоречиви статии в Инвесто. На пръв поглед в нея се говори за всичко друго, но не и за инвестиции и бизнес. На второ четене, обаче, инвестициите и предприемачеството са водещ лайт мотив.

От написаното няма да научите за нефтени платформи или банки в Чили, а за едно от най-важните неща за нас като инвеститори – ролята на информацията и как тази роля ще еволюира в епохата на ИИ.

На изпроводяк преди старта, напомням, че написаното не цели да даде готово отговори, а да провокира задаването на въпроси.

Промяна 2.0

Живеем в безпрецедентни времена. Въпреки че промените са норма в човешката история, през последните две десетилетия те неимоверно се ускориха. За кратък период от време преживяхме невероятно технологично развитие.

Удивително е как за по-малко от 20 години преминахме към цифрово съществуване. Правим всичко онлайн – от поръчка на суши и резервация за почивка до регистриране на международни компании и управление на мултимилионни бизнеси. Живеем в дигитална хиперреалност.

Спомням си времето, когато имахме мобилни телефони с копчета (изображение в Wikipedia):

Nokia произвеждаше епични телефони и Франк Нуово беше в пика си. Навремето имах няколко Нокии 8910, едно от най-известните творения на Нуово. Славни времена. Смартфоните са меко казано скучни.

Апаратът (Nokia 8910) на снимката е един от първите телефони с Bluetooth. Тази технология беше считана за върха на комуникационните технологии. Обзалагам се, че сега повечето хора не използват Bluetooth, а по-младите читатели дори се чудят: какво по дяволите е технология, кръстена на неприятно оцветени зъби?

Нека се преместим 23 години напред в настоящето, в 2025 г.

Пиша това есе от лаптоп, струващ 2000 долара с изчислителна мощ по-голяма от тази на суперкомпютрите, построени през 80-те години на миналия век. Имам достъп до почти всяка университетска библиотека и мога да се свържа незабавно с повече от 20 % от световното население чрез социалните мрежи. И интересното не спира дотук.

През последните няколко години наблюдаваме широкото навлизане на Изкуствения Интелект. ИИ не е нова концепция. Доскоро пред неговата реализация имаше две фундаментални пречки: липса на достатъчна изчислителна мощ и недостиг на входни данни за неговото обучение.

И двете ограничения вече са преодолени. Компютрите преминаха критичен праг на достатъчна изчислителна мощност. Освен това количеството съществуваща информация вече задоволява изискванията на ИИ.

Защо това е важно за нас като инвеститори, творци и предприемачи?

ИИ – нашият неуморен асистент

Пренебрегването на ИИ е риск, който поемаме на собствена отговорност. Задаването на въпроси винаги е било по-важно, отколкото търсенето на (готови) отговори. Обаче сега култивирането на това умение е по-важно от всякога.

Никога не трябва да забравяме следната максима: “боклук влиза, боклук излиза”. Ако задаваме тъпи въпроси, ще получим тъпи отговори.

Въздействието на ИИ е осезаемо и за инвеститорската общност. Количеството на ИИ-генерирано съдържание във финансовите медии нараства експоненциално. Така възниква цяла индустрия, която бълва информационен шум и посредственост на кубици. Крайният резултат е очевиден – ражда се Поточната Линия за Посредственост или накратко ПЛП.

Ефектът от първи порядък на ПЛП е обезценяване на съдържанието. На пръв поглед това е сериозна заплаха за всички финансови блогъри. От друга страна обаче, за предприемчивите люде ИИ не е враг, а приятел.

Разликата се крие е в това как боравим с ИИ. Целта не е да използваме ИИ вместо нас, а заедно с нас. Дейвид Перел го казва по-добре от мен:

I’m bearish on writers who are currently using AI to write for them, and bullish on writers who are currently using AI to write with them.

ИИ е усилвател на интелекта … но и на глупостта. Боклук влиза, боклук излиза, или качество влиза, качество излиза. Ние избираме.

Първият вариант сумира как работи ПЛП. Посредствените промпотове неизбежно водят до още по-посредствени отговори. От другата страна на скалата се намират хората, които осъзнават ролята на ИИ като асистент в техния работен процес. Те знаят, че качеството на входните данни е водещо. Съответно, качеството на изходните данни е следствие.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

Резултатът от тази динамика е нарастващо разделение между автентичните творци и ПЛП „експертите“. За феновете на статистиката, кривата на разпределение придобива все по-дебели „опашки“. Лявата ѝ част е залята от “творци”, които произвеждат ИИ шум, докато в дясната страна на графиката се намират малко, но изключителни автори. Пропастта между двете страни ще се увеличава необратимо, успоредно с нарастващите способности на ИИ и все по-лесния достъп до подобен софтуер.

ИИ е тук и ние няма къде да се скрием. Ние сме изправени пред три пътеки:

  • Игнорираме напълно ИИ
  • Разглеждаме ИИ като наш заместител
  • Използваме ИИ като усилвател

Започвам от най-примамливото, но всъщност грешно решение. Това е вариант две, където използваме ИИ като заместител. Меко казано тъп избор. ИИ не мисли вместо нас, а усилва нашите мисловни способности (ако сме култивирали такива). Ако ли не, умножаваме по нула.

Без да се напънем да станем по-умни или поне по-малко прости, ИИ не е наш приятел, а враг. В момента, в който решим да делегираме мисленето на външни източници, упадъкът на индивидуално и колективно ниво е по-близо, отколкото ни се иска.

Пълното отхвърляне на ИИ заслужава специално внимание. За много професии, включително инвеститори и предприемачи, пренебрегването на ИИ би било грешка. И все пак, понякога старомодният начин не е най-добрият, а е единственият.

ИИ няма как да напише сърцераздирателна поезия или епичен роман.

” … но във тебе като рана
ще пари мисълта, че две неща
не можеш никога да си възвърнеш:
животът да избавиш от смъртта
и времето назад да върнеш.”

Петя Дубарова

Горните строфи не могат да бъдат написани ако пишещият не е наясно, че времето му неизбежно и необратимо изтича.

За разлика от хората, ИИ на практика е безсмъртен. Ние, хората, разполагаме с ограничено време. Смисълът на живота, ценностите и взаимоотношенията е функция на времето. Затова драмата, комедията и поезията ще останат място, запазено за нас, смъртните.

И сега третата възможност – да си служим с ИИ като лост. Утилитарното писане е една от областите, където ИИ блести. Ръководствата за употреба на машини и устройства са отличен пример, защото те съдържат повтарящи се и точни инструкции.

Например, ръководство за смяна на моторно масло – смяната на масло е процес от няколко ясно дефинирани стъпки. Първо, спираме двигателя, изчакваме да изстине, източваме старото масло и т.н. Нищо специално, просто няколко последователни действия.

До известна степен етапът на подбор и подреждане на информацията в инвестирането е утилитарна дейност. Помислете за събирането и съпоставянето на данни. Задаваме критерии за това каква информация търсим. Следващата стъпка е да филтрираме данните, а после идва ред на тяхната подредба. Отново въвеждаме критерии за това как да ги подредим.

Например, трябват ни данни за лихвените проценти в Бразилия или за историята на маржовете на печалба на компанията ABC. С подходящ ИИ инструмент и серия от промптове намирането и подреждането на необходимите данни е значително по-лесно.

Акцентирам, че тук говорим само за събиране и подреждане на данни, не за анализ и създаване на хипотези, а още по-малко за прилагане на изводите.

Използвайки ИИ за събиране и подреждане на данни, удряме два заека с един куршум: първо, спестяваме време от рутинни задачи (събиране и подреждане на данни), като същевременно намаляваме вероятността от грешки (компютрите винаги ще са по-добри от нас в повтарящите се задачи). Ползите обаче не свършват дотук. Прекарвайки по-малко време в събиране и подреждане на данни, печелим повече време за важните неща – изграждане на хипотези и управление на риска.

Дотук добре. ИИ е нашият неуморен търсач и аранжор на информация. Помага ни с утилитарните задачи, за да можем да се съсредоточим върху есенцията. И все пак въздействието на ИИ не се ограничава до нашия инвестиционен процес.

ИИ и финансовите медии

Моите любими гурута и ПЛП корифеи все по-активно залагат, че ИИ от прости ще ги направи умни. Напразни надежди.

ИИ усилва входящия сигнал, а не го генерира. Ако няма сигнал, няма какво да усилва. Умножаването по нула винаги води до нула.

Все по-широкото използване на ИИ от въпросните „експерти“ има последствия от по-висок порядък. Първото е постоянно нарастващото предлагане на информация, следователно стойността на предлаганите финансови и икономически анализи тепърва ще намалява. Икономика 101: предлагането нараства с по-бързи темпове от търсенето.

Обзалагам се, че броят на авторите на инвестиционни блогове, независимо дали са автентични или ПЛП тарикати, нараства по-бързо от броя на търсенето, тоест от броя читатели. Резултатът е твърде много неща за четене и по-малко хора, които да ги четат.

Какво означава това?

Като творци и предприемачи трябва да осъзнаем значението на следното:

  • Качеството, а не количеството, е водещо
  • ИИ е асистент, а не заместник
  • „Шир потреба“ информацията ще продължи да се обезценява
  • Точната информация, поднесена на време, ще е новото злато

Всичко това ще доведе до все по-голямо разграничаване между финансовите медии. Според мен ще възникнат три основни сегмента:

  • Медии, предлагащи само анализи
  • Медии, предлагащи анализи и изпълнение
  • Медии, предлагащи анализи, изпълнение и взаимодействие

Медиите, фокусирани върху анализи, ще поевтиняват все повече под натиска на постоянно нарастващото предлагане на автори и съдържание. От друга страна, блоговете, които предлагат анализ и изпълнение (управление на риска на ниво сделка и ниво портфейл), също ще губят стойност, но с доста по-бавни темпове.

На пръв поглед това звучи нелогично, защото в крайна сметка управлението на риска, а не анализът е водещо. Този парадокс е следствие от заблудата, че количеството информация е равно на нейното качество, а оттам и на успешни сделки.

Ето защо повечето читатели се фокусират върху количеството получена информация с надеждата, че това ще донесе пословичната Алфа. Управлението на риска се счита за приятна екстра, но не и решаващ фактор при вземане на решение за покупка.

Обзалагам се, че това ще се промени в бъдеще. Читателите ще започнат да осъзнават водещата роля на управлението на риска. Все още обаче е твърде рано за тази промяна.

Нека преминем към последната категория създатели: тези, които предлагат анализи, изпълнение и взаимодействие (видео разговори, срещи, семинари и др.). Те ще се радват на значително по-високи цени от другите две категории. Свръх дигитализираното ни съществуване прави човешкото взаимодействие по-ценно от всякога. Автентичният човешки контакт ще се превърне в крайъгълен камък на финансовите медии, намиращи се във високия ценови сегмент.

В обобщение, блоговете, предлагащи само анализи, неизбежно ще поевтинеят. Блоговете за анализи и изпълнение също ще поевтинеят, но с по-бавни темпове. Играчите във високия сегмент, които съчетават анализи, изпълнение и взаимодействие, ще стават все по-търсени, а оттам и скъпи.

ИИ е основният двигател на тази промяна. Колкото повече ИИ навлиза, толкова по-интензивни ще са промените във финансовата блогосфера.

За оцелелите дотук читатели, време е да коментирам и мястото на Инвесто в Новия Информационен Ред.

Инвесто и Новият Информационен Ред

Новият Информационен Ред идва със своите особености, които могат са обобщят:

  • Количеството и скоростта на разпространение на информацията ще нарастват все повече.
  • Разликата в качеството между ПЛП корифеите и автентичните създатели все повече ще нараства.
  • Ще се появят три категории финансови медии, предлагащи: Анализ; Анализ и Изпълнение; Анализ, Изпълнение и Взаимодействие.
  • Поради свръхпредлагане стойността на информацията устойчиво ще намалява. В същото време точната информация, поднесена навреме, ще става все по-ценна.

И така, финансовите медии са изправени пред два избора: да бъдат слепи за Новия Ред и да станат нерелевантни по-бързо, отколкото си мислят, или да приемат промяната и да се превърнат в по-добра версия на себе си.

Аз избирам второто – да сърфирам на вълната на промяната.

Къде се намира Инвесто в Новия Информационен Ред?

Краткият отговор е “Анализ и Изпълнение”. Сега дългият отговор.

Всичко, което трябва да знаем за информацията и за Инвесто е събрано в следната максима.

Не се нуждаем от цялата информация. Нуждаем се от точната информация в точния момент.

Ако отделим време и внимание да прочетем всички доклади за сондажни кораби (например), отнемаме от времето и вниманието, които да посветим на изпълнението (управлението на риска). Обаче цената на преяждането с информация не свършва дотук.

Щом насочим цялото си време и внимание за четене на анализи, доклади и статии, ние пренебрегваме не само управлението на риска, но и неинвестиционния си живот – семейство, приятели и хобита.

Да, живот извън пазарите съществува и той чака да бъде живян.

А каква е крайната цел на Инвесто?

Целта на Инвесто НЕ е да ви пристрасти към неговото съдържание и да четене безброй анализи, мислейки че те ще ви донесат Алфа.

Вместо това целта на Инвесто е:

Доставя Алфа, като НЕ ви губи времето.

А спестеното време е спечелено време.

Заключителни размисли

След 2509 думи, е време за заключителните размисли.

Промяната и несигурността са единствените сигурни неща. Финансовите пазари и медиите се развиват непрестанно. С навлизането на ИИ, играта става още по-динамична. Ето защо ключът към успеха е адаптивността.

Като инвеститори и предприемачи, ние избираме между това да игнорираме промените и да останем преждевременно неконкурентноспособни или да ги въплътим и да станем по-добра версия на себе си.

Накратко, дилемата е да отхвърлим и да загинем или да приемем и да просперираме.

Бъдете.

Не спирайте да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.

Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.

Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.

Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

4 comments

  1. Чудесна статия, както винаги! Болезнена на моменти, но това е реалността. Скоро гледах едно интервю с Рик Рул, който обясни как AI съкращава анализите му от седмица на няколко минути. И после смело заяви: – Аз ще съм победител в тази битка. Трупане на знание и адаптивност, стимулирани от промяната – може би най-работещата стратегия за мен. Успех!

    1. Благодаря за коментара.

      Рик Рул отлично сумира влиянието на ИИ върху аналитичния процес.

      Здраво бачкане, носене на бой и адаптивност. Няма друго. Дори ИИ не може да ни отнеме тези три особености на инвестирането и бизнеса.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин