Как да се превърнем в market wizard?

Магия означава явление, което не разбираме. Това е всеки феномен, който лявото ни полукълбо класифицира като невъзможен.

Живеем в епоха, в която властва логиката. Мисленето ни за пазарите се подчинява на лявата част на мозъка. В резултат от това две противоречиви, но заразни заблуди доминират в света на инвестициите.

Първата е, че никой не може да победи пазара, а втората е, че превъзходният анализ е достатъчен, за да се извлече Алфа. Първото приравнява генерирането на Алфа на магия, докато второто опростява инвестирането твърде много. Прочетете отново първото изречение на статията.

Да бием пазара е възможно, но качественият анализ далеч не е достатъчен.

Не съм съгласен, това са пълни глупости! се чува в публиката.

Ако едно явление не може да бъде обяснено с екселска таблица, следователно то не съществува. Конвенционалната наука властва. Тя прилага линейна логика към нелинейни обекти. И не само това – тя допуска, че икономическите агенти са изцяло рационални същества.

А кое е най-нерационалното същество?

Човекът.

Ние сме рационални, колкото да оправдаем нашата ирационалност. Въпреки това вярваме, че сме разумни, или поне няма начин да не сме. Резултатът е стерилно мислене, закотвено в лявото полукълбо, което, приложено към пазарите, струва скъпо.

Създадените и родените

Силата на лявото полукълбо е в конструирането и анализирането на механизми. Всички променливи са известни, съответно и тяхното взаимодействие е предвидимо и измеримо. Например, ако увелича обема на горивната камера на ДВГ (при равни други условия), мощността на двигателя ще се увеличи.

Нека да приложим тази мисловна рамка към пазарите. Например ФЕД обявява намаляване на лихвите с 25 базисни пункта. Пазарът може да интерпретира новината по няколко начина:

  • Добри новини. Принтерът отново е на макс. Пазарите са в екстаз.
  • Лоши новини. Това е последното понижение на лихвите. Принтерът излиза в почивка, защото това намаление е по-ниско от предишното. Пазарът е на червено.
  • Неутрални новини. Принтерът не е нито BRRR, нито изключен. Г-н Пазар е безразличен.

Така представени, това са дискретни събития, т.е. разглеждани изолирано едно от друго. Добре, обаче пазарът обикновено е много по-креативен. Например в деня на сваляне на лихвите новината може да се разгледа като неблагоприятна; на втория ден обаче тя, обаче се счита за добра.

И това е само една възможна комбинация, при която анализирам два от посочените сценарии. Всъщност играта на пазарите не толкова лесна, колкото си мислим.

Ама как така? Легендата гласи, че инвестирането би трябвало да е лесно. Пазарът се състои от рационални агенти, които разполагат с цялата информация и действат по най-логичния начин. Това би било вярно, ако пазарът е машина. Но той е нещо качествено различно.

Ако използвам рамката на Кевин Кели, пазарът е смесица между “създаденото“ и „роденото” или между материалното и удохотвореното. Всичко това прави пазарът най-ефективното устройство за разпространение на информация, където всички променливи са едновременно причина и следствие. Обобщено, пазарите са рефлексивни по своята същност.

Рефлексивност, простота и единство

Подобно на всички социални системи, пазарите се дефинират от три променливи: реалност, обстоятелства, които стоят зад реалността и възприятие на реалността.

Новините представят разказа – възприятието ни за реалността. Реалността е цената, а обстоятелствата, стоящи зад реалността (цената) са фундаменталните фактори. Тези три променливи се намират в постоянна рефлексивна обратна връзка.

Редовна грешка е, че приравняваме дадена новина като единственият ключов фактор, който влияе върху реалността (цената), пренебрегвайки обстоятелствата (фундамента). Интерпретираме новините бинарно: по-ниски лихвени проценти, следователно по-високи индекси и обратно, игнорирайки взаимозависимостта между цена, фундамент, наратив.

Рефлексивността винаги присъства на пазарите, затова и те никога не достигат стабилно равновесие. Те се колебаят между стабилно равновесие и нестабилно равновесие. Напомням, че равновесие не означава ефективност или баланс на пазара. Равновесие описва взаимодействието между силите на купувачите и продавачите.

Звучи просто, нали?

Определяме търсенето и предлагането и се позиционираме по съответния начин. Играта е проста, но това не означава, че е лесна.

Ние прекалено опростяваме сложните неща и прекалено усложняваме простите. В инвестирането първото означава пренебрегване на управлението на риска: размер на позиция, тайминг, подбор на инструменти. Като резултат ние се фокусираме върху подбора на инвестиции, тоест на етапите анализ и оценка.

Друга легенда гласи, че колкото по-сложен е нашият аналитичен процес, толкова по-добри (и гарантирани) ще са резултатите. В същото време управлението на риска се третира като подходящо само за дей трейдърите – още една скъпоструваща грешка. Засуканите DCF формули и претенциозните екселски таблици не компенсират липсата на управление на риска.

Какво да правим тогава?

Имаме нужда от цялата изчислителна мощ на наше разположение. Целта е да разбираме, анализираме и експлоатираме връзката между реалността, обстоятелствата и наратива. За целта лявото и дясното полукълбо трябва да работят в единство.

Като пазарни участници ние изпълняваме качествено и количествено различни задачи. От нас се изисква да:

  • Виждаме дървото и гората едновременно.
  • Свързваме миналото с настоящето и настоящето с бъдещето. И обратно – бъдещето с настоящето и настоящето с миналото.
  • Действаме тактически, но мислим стратегически.

Лявото полукълбо ни примамва с комфорта на линейното мислене, докато дясното ни плаши с творческия си хаос.

Да разчитаме само на лявото полукълбо за сметка на дясното води до незавършен инвестиционен процес. Същото важи и в обратния случай – да разчитаме само на дясното полукълбо. При този сценарий, ще ни липсва фокусът и вниманието към детайлите.

Ключът е в единството между рационалното и структурираното и творческото и интуитивното. С други думи, лявото и дясното полукълбо да работят в унисон.

Заключителни мисли

С първото изречение ви представих моята дефиниция за магия. Една от любимите ми книги за инвестиции е “Market Wizards” на Джак Д. Швагер. Заглавието казва всичко.

За хората с доминиращо ляво полукълбо успешните пазарни участници са магьосници (или измамници). В действителност въпросните инвеститори и трейдъри, съзнателно или не, са съумели да постигнат синхрон между лявата и дясната част на мозъка.

Ако искаме да се превърнем в собствена версия на market wizard, от нас се изисква да интегрираме лявото и дясното полукълбо. Така възприемаме частта и цялото, бъдещето и миналото, точката и потока. 

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

5 comments

  1. Браво Мишо! Споделям казаното от теб. Колкото по-спокойно е съзнанието (лявото полукълбо), толкова по-голям достъп има до подсъзнанието (дясното полукълбо) където е потенциала ни. И само двете в синхрон могат да доведат до постигане на целите.

    1. Вальо, благодаря за добрите думи! Да, потенциалът ни се крие в успешния синхрон между двете полукълба. Доколко е постижимо е друг върпос. Но пък ако беше лесно, нямаше да е интересно.

  2. Чудесна статия, Мишо! В допълнение препоръчвам да опитате да правите сух пост. След 2 дни неприемане на храна и вода едно, че активирате всички лечебни процеси в тялото, но освен това, мозъкът започва да действа по много по-различен начин. Забелязвате неща, които не сте забелязвали досега. Проумявате други. Някак си започвате да виждате цялата картина и не се впрягате да мислите за дреболии. Ако учите нещо, научавате го бързо(например чужд език или пък пиано). Накратко наградата един невероятно бистър ум. Поздрави на всички последователи на Мишо!

    1. Благодаря за добрите думи!

      Гладът изчиства ума. Пробвал съм различни периоди (между 24 и 72 часа) пълен глад, но с прием на вода. Определено съзнанието преминава в друг режи на работа.

      1. Сухият пост мултиплицира ефекта х3. 3 дни сух пост = 9 на воден режим.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин