Баснята “Заекът и костенурката” отлично описва взаимодействието между търсенето и предлагането в бизнесите от старата икономика. При последните предлагането е нееластично, за разлика от изменчивото търсене. С други думи, предлагането е костенурката, а търсенето – заекът.
При бизнесите от старата икономика – кораби, енергия, мини – предлагането винаги реагира бавно на промените в търсенето. Този систематичен дисонанс води до монументални бичи трендове, следвани от разрушителни мечи пазари.
Например по време на бум на офшорния пазар корабособствениците поръчват сондажни кораби като за последно … само за да получат съдовете, когато партито (почти) е приключило и пазарът е в режим на излишък на съдове. Тогава никой не иска да чуе за офшорни проекти и сондажни кораби.
Дългосрочно това води до недостиг на кораби, които да покрият нуждите на петролните компании. Новопоявилият се дефицит води до покачващи се дневни ставки и корабособствениците от губещи стават печеливши.
Офшор бизнесът се превръща отново в магнит за капитали и компаниите се редят на опашка да поръчват нови кораби… и свръх предлагането за пореден път чука на вратата. Drink, rinse, repeat.
Инвесто се променя и тази статия е една от новостите. Всеки месец ще публикувам кратки анализи на моите любими пазари – кораби, мини, енергия и Южна Америка.
Днешната публикация е обзор на пазара на плаваща енергийна инфраструктура. Фокусът е върху краткосрочните неблагоприятни фактори и дългосрочните благоприятни тенденции при сондажните кораби (drillships).
Преглед на пазара
Баснята за заека и костенурката отлично описва динамиката на пазара на нефтени платформи (drillships, semisubmersible rigs, jack-up rigs).
Нека доразвия аналогията с баснята. Офшорните проекти се осъществяват за поне няколко години, докато шистовите находища се разработват за няколко тримесечия. Така офшорните проекти са костенурката, а шистовите – заекът.
Удълженото време за разработка прави офшорните находища синоним на Boom-Bust цикличността, която е следствие от нееластичното предлагане и волатилното търсене.
А сега нека да разгледаме последните събития от пазара на сондажни кораби. Тримесечието беше тежко за инвеститорите в бранша. Въпреки това през май нещата не бяха толкова мрачни.

Transocean (NYSE:RIG) реализира растеж от 31.6% от началото на месеца. Дори Deep Value Driller (OSL: DVD), въплъщение на офшорната езотерика, отбеляза ръст от 6.7%.
Противно на ужасяващите цени на акциите през последните две години, дневните ставки на високоспециализираните (седмо и осмо поколение основно) кораби се повишават.
Към май 2025 г. ставките достигнаха многогодишни върхове, което отразява стабилното дългосрочно търсене и ограниченото предлагане. Баснята за заека и костенурката в действие.
Сондажните кораби 7G се котират средно между 486 000 и 515 000 долара на ден. Съответно последното поколение кораби 8G (Atlas и Titan на Transocean) надхвърлят 600 000 долара на ден. Сондажните кораби 6G обикновено печелят от 390 000 до 490 000 долара на ден, а тези 7G – от 420 000 до 540 000 долара на ден, в зависимост от спецификациите.
Нарастващите дневни ставки доведоха до увеличаване на backlog-а на компаниите от бранша. Цитатът по-долу е от скорошна статия на Offshore-energy.biz.
През първото тримесечие на 2025 г. шестте големи в бранша – Transocean, Noble Corporation, Valaris, Seadrill, Shelf Drilling и ADES – съобщават за консолидиран Backlog в размер на 31,17 млрд. щатски долара. Това се случва в момент, когато Westwood, фирма за проучвания на енергийния пазар, прогнозира свиване на търсенето на сондажни кораби и прогнозира засилване на тенденцията за пенсиониране на съдове. Успоредно с това утилизацията на нефтени платформи е на най-ниските нива от началото на периода на възстановяване през 2021 г.
Удълженият капиталов цикъл води до значително нарастване на backlog на фирмите от индустрията. За пазарните участници, особено за инвеститорите в облигации, растящият backlog осигурява предвидими приходи, намалявайки кредитния риск. В краткосрочен план обаче не всичко е розово.
Както споменах, утилизацията на сондажни кораби спада през последните няколко тримесечия. Това може да се види на следната графика от Westwood Global.

Отдавам този факт на по-ниските цени на петрола, макар те да са над breakeven costs на DW/UDW находищата, и на неизвестните около cold-stacked съдовете. Това са кораби, които не са извадени напълно от експлоатация, а са оставени в режим на изчакване. В световен мащаб 14 сондажни кораба попадат в категорията cold-stacked, което представлява повече от 10 % от световния флот.
Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.
Повечето cold-stacked съдове са строени между 2009 до 2023 г. По-голямата част се контролира от Transocean и Valaris (NYSE:VAL). RIG притежава девет такива кораба, като някои от тях не са в експлоатация повече от седем години. Noble Corporation (NYSE: NE) неотдавна продаде два такива съда (Pacific Meltem и Pacific Sirocco) за цели, различни от сондиране. Повторното пускане в експлоатация на cold-stacked съдове е предизвикателство поради високите разходи за тяхното рестартиране. В някои случаи разходите възлизат на 100-150 млн. долара на кораб. Освен това перспективите за сключване на атрактивни договори за реактивираните кораби са съмнителни. Причината е, че често по-старите съдове, стоели по-дълго извън експлоатация, имат нерелевантни спецификации. Така рециклирането или модифицирането на подобни съдове става най-вероятния сценарий за тяхното бъдеще.
Връзката между утилизацията и броя cold-stacked съдове е огледална. Колкото по-ниска е утилизацията, толкова по-ниска е мотивацията на корабособствениците за повторно пускане в експлоатация. Този порочен кръг зависи от дневните ставки. Ако те се задържат над 450 000 USD/ден за 6G кораби, 550 000 USD/ден за 7G и 650 000 USD/ден за 8G, това ще бъде знак за явен недостиг на сондажни кораби, следователно и за нарастваща утилизация. На този етап предприятията може и да преосмислят рестартирането на cold-stacked съдовете.
Дневните ставки растат, но те все още не отразяват напълно дългосрочния фундамент на пазара – устойчиво нарастващия недостиг на сондажни кораби от седмо и осмо поколение. През следващите 24 месеца съм оптимист за DW/UDW проектите, съответно и за сондажните кораби. Следващата графика (чрез Rystad Energy) обяснява защо:

Търсенето на сондажни кораби зависи от растящите капиталови инвестиции за дълбоководни проекти. Капиталовите инвестиции за разработването на DW/UDW находища се очаква да надхвърлят инвестициите за разработването на находища в континенталния шелф в относително и абсолютно изражение през следващите години.
От друга страна, предлагането на сондажни кораби е хронично ограничено. Пренасищане на пазара, причинено от рестартирането на cold-stacked кораби, е малко вероятно поради прекалено високите разходи за повторен пуск и несигурните перспективи за атрактивни контракти. Предлагането на новопостроени кораби през следващите няколко години е сведено до минимум, поради едноцифрения брой поръчки за нови съдове.
В обобщение, неблагоприятните фактори за сондажните компании ще се запазят през следващите месеци, но те не отменят дългосрочния “бичи” сценарий.
Най-важният въпрос е дали е време за покупки. Бих казал, че това зависи от нашите цели, умения и толерантност към риска.
За търсачите на двуцифрена Алфа настоящите цени предлагат добри нива за първоначален вход. Price action на RIG става все по-атрактивен.

Цената изглежда е намерила временна подкрепа. Месечните графики на Valaris и Seadrill са доста сходни.
За търсачите на високодоходни облигации RIG предлага няколко Senior Secured емисии и няколко Senior Unsecured емисии с падеж между декември 2025 г. и декември 2041 г. Valaris и Seadrill (NYSE: SDRL) също предлагат високодоходни облигации. Броят на алтернативите обаче е ограничен в сравнение с предлаганите от Transocean.
За търсещите експозиция чрез опции, смятам, че Transocean е оптималният вариант, като се имат предвид спецификите на опциите – ударни цени, дати на изтичане и ликвидност. Таблицата по-долу показва кол опции на RIG, изтичащи януари 2027 г:

Valaris също предлагат относително ликвидни опции. Seadrill са на опашката с ограничен брой опции.
Това беше майският доклад за сондажните кораби, в който разгледах динамиката между краткосрочните и дългосрочните фактори, оказващи влияние на пазара. Следващата седмица темата е Южна Америка – най-успешно представящия се регион от началото на годината.
Не спирайте да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.
Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.
Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.
Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.