Инвестиции в танкери за суров петрол

Корабните компании са нарицателно за Алфа инвестиции. Това не означава, че инвестициите в плаваща стомана са лесни, а още повече, че печалбите са гарантирани.

Попитайте инвеститорите в кораби през 2024 г. Първото полугодие донесе впечатляващи печалби, които бяха напълно заличени през втората половина на годината.

Следната графика ясно показва за какво става дума:

Екстремната волатилност е норма, а не изключение за корабните акции. Подготвените инвеститори са наясно с това. За тях присъщата изменчивост на корабните акции е характеристика, а не недостатък. Ключът към успеха е да се избегнат капаните.

По-лесният начин, или бих казал по-малко сложният, е да търсим явен недостиг на плавателни съдове, предизвикан от намаляващото предлагане на кораби в комбинация с нарастване на търсенето. Това се нарича пазар, движен от предлагането или перфектният сценарий.

Следващият най-добър вариант е стабилно предлагане, но силен ръст на търсенето. В този случай, отново имаме дефицит, но не толкова изявен.

И най-неатрактивният сценарий е да се разчита на по-висок темп на нарастване на търсенето на кораби сравнено с темпа на нарастване на предлагането на кораби. Тоест и търсенето и предлагането нарастват, но първото изпреварва второто.

Такъв пазар е изявено нестабилен, тъй като зависи единствено от устойчиво нарастващото търсене. Краткотрайно колебание в търсенето може да превърне настоящия дефицит на кораби в бъдещ излишък, което означава слаби дневни ставки в обозримо бъдеще.

Защо ясно изразеният дисбаланс между търсенето и предлагането е задължително условие за придобиване на аналитично предимство на пазарите?

Заекът и костенурката

По време на бум на пазара на морски превози корабособствениците се втурват да поръчват плавателни съдове … само за да получат новите кораби прекалено късно, предизвиквайки излишък на тонаж. Това води до спад на дневните ставки, като последните достигат нива често под оперативните разходи на ден.

Корабните компании се превръщат в черни дупки за капитал. В този момент никой не иска да чуе за корабоплаване – нито инвеститорите, нито корабособствениците. И поръчките за нови кораби секват.

В минното дело една максима описва битието на всяка компания: темпът на обновяване на резервите трябва да изпреварва темпът на изчерпване на резервите. Така и при корабите.

Товарните кораби имат средно 20 години живот. Следователно предлагането на кораби трябва да удовлетвори не само търсенето, продиктувано от нуждите за морския транспорт, но и да компенсира корабите, излизащи от експлоатация.

Липсата на нови поръчки и на нови кораби довежда до дефицит на тонаж, което от своя страна води до все по-високи дневни ставки и нарастващи печалби за корабособствениците. Съответно корабните компании отново започват с шопинга.

И така надиграването между търсенето и предлагането неспирно продължава.

Взаимодействието между търсенето и предлагането в корабоплаването (както и във всеки друг бизнес, базиран на дълготрайни материални активи) може да се илюстрира с баснята “Заекът и костенурката”.

Предлагането е костенурката, а търсенето – заекът. Предлагането винаги закъснява да отговори на промените в търсенето. Причината е в нужното време за производство на кораби. Един супер танкер се строи средно за 18-24 месеца.  А за комплексни кораби като газовози са необходими повече от две години.

От друга страна търсенето е еластично, защото се подчинява на изменчиви променливи като цикличната инфлация, икономическия растеж и цената на капитала.

Това разминаване между костенурката (предлагането) и заекът (търсенето) създава монументални бичи трендове, но и съкрушителни мечи пазари.

Костенурката е предвидимо предсказуема, а заекът е предвидимо непредсказуем. И тук се крие нашето аналитично предимство. Първо, анализираме поведението на костенурката, а след това на заека.

Но въпросът е как да приложим тази евристика на практика.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

Корабоплаването не е хомогенна индустрия. Всеки сегмент има свои собствени подсегменти с различна пазарна динамика. Единственият начин да намерим типа кораби, попадащи в категория перфектният сценарий – свиващо се предлагане и нарастващо търсене – е да анализираме детайлите.

Например корабите, транспортиращи пропан бутан/етанол/амония са пазар, дефиниран от страната на търсенето. На този етап недостигът на такива кораби се дължи единствено на по-бързото нарастване на търсенето спрямо растящото предлагане. Казаното важи са най-големите газовози, VLGC (Very Large Gas Carriers).

И все пак не всички газовози са еднакво непривлекателни. Small/Handy газовозите са перфектният пазар – стагниращо предлагане и устойчиво растящо търсене. Несъмнено трябва да се гмурнем в дълбокото, за да анализираме нюансите на всеки клас кораби.

Сега нека приложим казаното на практика. Ще разгледаме една от най-привлекателните ниши в областта на морския транспорт: танкерите за суров петрол. Те предлагат намаляващо предлагане и стабилен ръст на търсенето на тон миля или перфектният сценарий.

Танкери за суров петрол

Откакто Лудвиг Нобел поръчва първия танкер – “Зороастър”, танкерите са синоним на богатство. Въпреки “зеления” култ, изкопаемите горива и танкерите за суров петрол ще останат с нас за дълго време. С други думи, транспортирането на въглеводородни молекули през седемте морета ще продължи да бъде източник за натрупване на богатства.

Акциите на танкери за суров петрол са добро място за търсене на двуцифрена алфа през следващите тримесечия. Нека разгледаме страната на предлагането.

Портфейлът от поръчки (order book) за VLCC (Very Large Crude Carrier) е 8.3%; междувременно глобалният VLCC флот остарява бързо. 35% от корабите са на възраст над 15 години. Животът на един товарен кораб обикновено е 20 години. При танкерите обаче има един съществен нюанс.

Танкерите за суров петрол са свързани с присъщ риск от разлив. Представете си, че VLCC, превозващо 2 милиона барела суров петрол, разлее товара си. В миналото имахме такъв пример с катастрофата на Exxon Valdez през 1989 г.

Ето защо търговски къщи като Vitol и Trafigura наемат танкери от първа категория. Това са Tier 1 кораби. Тези танкери са на възраст под 15 години и имат последно поколение двигатели (оборудвани със скръбери или/и работещи с алтернативно гориво). Така тези съдове покриват все по-стриктните изисквания относно опазването на околната среда. По-старите танкери с остарели двигатели покриват второстепенни маршрути и често завършват живота си в „сивия“ сектор на корабоплавнето.

Предлагането на Suezmax танкери е по-балансирано, но остава благоприятно. Поръчките за Suezmax са 16%, докато корабите на възраст над 15 години са 37%.

Танкерите Aframax често се използват за превоз на петролопродукти (в този случай се обозначават като танкери LR2). Така техният пазарен фундамент се базира на взаимодействието между пазара на танкери за суров петрол и пазара на танкери за петролопродукти.

Като се има предвид предлагането, VLCC са най-атрактивната ниша в сегмента на танкерите. Но това е само половината от уравнението. Нека да разгледаме търсенето. Графика чрез Okeanis Eco Tankers.

Световните енергийни нужди (лявата графика) устойчиво нарастват. Движещите сили са:

  • Енергиен преход: Успешният преход към “чиста” енергия изисква първо огромни количества “мръсна” енергия;
  • Big Data и изкуствен интелект: байтовете изпитват ненаситен глад за атоми;
  • Демографията на глобалния Юг: Все по-голям процент от населението на Индия, Нигерия и Индонезия се изкачва по S-образната крива на икономическия растеж. Това означава, че ръстът на потреблението на енергия на глава от населението ще се ускори още повече.

Това са макроикономическите фактори, които стимулират глобалното търсене на енергия и суровини. За танкерите за суров петрол са важни още два фактора:

  • Географска дислокация между петролните кладенци и рафинериите. Добивът на петрол нараства по-бързо в западното полукълбо, докато капацитетът за рафиниране се увеличава в източното полукълбо.
  • Санкциите на „сивия“ сектор като катализатор. В тази категория попада около 10% от световния танкерен флот, а санкционираните кораби са около 4-5%. На пазар с две от две – нарастващо търсене и намаляващо предлагане, санкционирането на 5 % от предлагането ще задълбочи и без това очевидния недостиг на тонаж.

В обобщение, танкерите за суров петрол и по-специално VLCC предлагат три от три необходими съставки за извличане на Алфа: стагниращо предлагане, нарастващо търсене и каталисти на хоризонта.

Важно напомняне: корабните акции могат да бъдат оръжие за масово унищожаване на сметките на неподготвени инвеститори. В същото време, за разумните пазарни участници, корабните акции могат да донесат огромни печалби.

Не спирайте да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.

Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.

Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.

Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин