Гледане на боб седмица 26

Пазарът има свойството да се движи в посока, причиняваща най-много болка на най-голям брой пазарни участници. Първата половина на годината напомни този принцип.

Щатските индекси се представят отлично, докато пророците на разрухата не спират да предсказват пазарния срив. А той все не идва.  

Фигура 1 : представяне на инексите на Аржентина, Насдак, S&P500, Гърция, Ханг Сенг, Бразилия и Южна Африка

Големият победител обаче е Аржентина с 69% YTD възвръщаемост. Съседна Бразилия се представя доста посредствено поради слабия реал спрямо щатския долар.

Гръцкият стоков пазар за поредна година също изненадва пазарните участници със силен ръст. И не на последно място, Ханг Сенг индексът започна да се събужда.

Изборите в Южна Африка поднесоха очаквана изненада – African National Congress, ANC, за първи път не спечели с категорично мнозинство. Те формираха коалиция с Democratic Alliance, DA, партията управяваща Western Cape Province. DA се очаква да внесат пробизнес мерки без популизъм. Интересът на инвеститорите към ЮАР се очаква да се завърне.

Причината за силните пазари е една – ликвидност. Пари в системата има, или поне засега. Фискалната екстраваганца работи. Правителствата на Китай и САЩ – двете най-големи икономики – успешно наливат ликвидност посредством фискални стимули.

Броят граждански полети е достатъчно добър (не перфектен) индикатор за силата на глобалната икономика.

Фигура 2: брой граждански полети за 2024

През 2024 г. полетите минаха рекордните нива от 2023 г.

Новите върхове на пазарите не се очертава да са последни. Броят компании над 50 и 200 дневна плъзгаща средна не е достигнал пределни граници, подсказващи крайно позициониране.

Фигура 3: брой акции над 50 дневната плъзгаща средна

Фигура 4: брой акции над 200 дневната плъзгаща средна

И в двата случая променливите са около средните си стойност за последните 20 месеца. Обобщено, има ред в строя – генералите (МАГ7) водят, а войниците все още следват.

Нека да погледнем и OFR индикатора.

Фигура 5: OFR индекс

Той се намира доста под нулата, тоест стреса във финансовата система, на този етап, не е висок.

Разбира се, това не отменя варианта за здравословна корекция през следващите седмици. Обаче категорични предпоставки за мечи пазар все още няма.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

След като обобщих, че Баба Меца е по-вероятно да остане в лятна отпуска, следва време за инвестиционна езотерика.

Какво общо имат корабните компании и руският природен газ?

Ледови клас LNG газовози.

Фигура 6: ледови клас газовоз на Новатек Cristoph de Magrie

А сега дългият отговор.

Предлагането на ледови клас газовози е доста ограничено поради спецификите на тези кораби. В допълнение санкциите, наложени на руски компании, свиват пазара още повече.

Накратко, факторите, които движат предлагането на на LNG газовози ледови клас са следните:

  • Газовозите с най-ново поколение двигатели имат предимство пред корабите с парни турбини.
  • За LNG терминалите Ямал и Артик 2 са нужни кораби ледови клас. А повечето такива са с парни турбини.
  • Корабите ледови клас, без значение пропулсивната уредба, стават все по-търсени.
  • Санкциите, наложени на Русия, възпрепятстват строежа на нови такива кораби в завода Звезда.
  • Тоест има ограничено предлагане и нарастващо търсене на газовози ледови клас.

Факторите, стимулиращи търсенето на прироен газ, могат да се обощят в три реда и една графика:

  • Зелената енергия – редом с АЕЦ, LNG ел. централите са най-екологично чисти.
  • Глобалният юг – нарастващо население, което иска да живее все по-добре.
  • Геополитическа ентропия – прекъсване на линиите за доставки, създаване на нови политически и икономически съюзи и разпадане на стари.

Фигура 7: търсене и предлагане на природен газ за периода 2020-2040

Капацитетът за втечняване на природен газ се очертава да се удвои през следващите шест години. А това са 300 mtpa (милиона тона на година).

Фигура 8: капацитетът за втечняване на природен газ и брой необходими газовози

От 2024 до 2026 г. 110 mtpa мощности ще бъдат добавени към текущите. Това се равнява на 2-3 LNG газовоза. Тоест ще трябват все повече кораби за транспорт на втечнен газ.

Най-големият износител на природен газ са САЩ, следвани от Австралия, Катар и Русия. САЩ водят не само в тази категория. През последните години се наложиха и като основен износител на LPG.

Основните потребители на щатски пропан/етилен/амоняк са Китай, Япония и Южна Корея. 90% от щатските терминали за износ на LPG/LNG се намират в акваторията на Мексиканския залив и Източното крайбрежие.

Фигура 9: разположение на терминалите за експорт на LPG и петролни рафинерии в САЩ

И тук идва ролята на Панамския канал. Рекордната суша в езерото Гатун се отрази най-вече на газовозите и средните и малките танкери/бълкери.

От началото на Юни нивото в канала постепенно се покачва.

Фигура 10: трафик през Панамския канал според типа кораб

Трафикът се очаква да се възстанови до нивата си от 2022 г. през следващите месеци. Това обаче няма да стане от днес за утре. С други думи, Панамския канал ще остане сред факторите, които влияят на газовозите през следващите месеци.

И в заключение едно напомняне: колкото и добре да е аргументиран нашият анализ, без управление на риска по-рано, отколкото късно, ще се окажем от грешната страна на играта.

Фигура 11: ако не управляваме риска, то той ще управлява нас

Не спирайте, да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.

Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.

Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.

Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин