Гледане на боб седмица 22

Нека да видим как се представят широките индекси. NASDAQ успешно отскочи от подкрепата на 17,000 (синята линия).

Фигура 1: НАСДАК дневна графика

Цената проби предходния връх от 18,500. В същото време тя не се намира нито толкова далече от 200 дневната плъзгаща средна за дълбока корекция, нито толкова далече, че да не направи някаква корекция.

Има предпоставки биковете да продължат да доминират. Имаме ликвидност в системата.

Фигура 2: OFR Индекс

Фискалната политика продължава да стимулира икономиката и индиректно пазарите. В същото време най-очакваният отчет на тримесечието, този на Nvidia, отново надмина очакванията на анализаторите.

Въпреки прокрадващата се инфлация и неяснотата с лихвите, бичият пазар не е тръгнал да си ходи. Според мен има потенциал той да продължи поне до изборите през Ноември.

Засега акциите на 50 и 200 дневната плъзгаща средна го потвърждават.

Фигура 3: акции, намиращи се над 50 дневната плъзгаща средна

Фигура 4: акции, намиращи се над 200 дневната плъзгаща средна

Един от основните инфлационни фактори са прекъснатите вериги за доставки поради кризата в Червено Море и рекордно ниските нива в на Панамския Канал.

Ситуацията в Близкия Изток е далече от разрешаване. Огромна част от корабите ще продължат да заобикалят Баб ел Мандеб и Суец. От друга страна нивото на Панамския канал започна да се покачва.

Фигура 4: Панамски канал – ниво на водата

Сухият сезон приключва и както е видно от графиката водното равнище в езерото Гатун са отново около средните за периода. Това означава, че трафикът през канал плавно ще се възстанови.

Панамският канал има основна роля за превоза на LNG и насипни товари от САЩ и Северна Бразилия към Западното крайбрежие на САЩ и Южна Америка плюс износ към Япония и Филипините.

В същото време големите корабите за насипни товари, носещи желязна руда, боксит и пшеница, по принцип не могат да преминат през канала. Те пътуват главно за Индия и Китай и преминават през Нос Добра Надежда.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

Ограниченият трафик през Червено море ще продължи да оказва влияние главно на танкерите за суров петрол и петролопродукти и контейнеровозите. Най-големият губещ от това продължава да е Европа.

Част от петрола и горивата за Европа преминават през Суец/Баб Ел Мандеб. Още по-голяма част от китайския експорт за Европа също. С други думи този инфлационен фактор ще продължи да влияе на европейската икономика.

ЕС е най-енергийно немощната Велика Сила от големите 4 – САЩ, Китай, Русия, ЕС. И въпреки това продължават да приотизират ВЕИ пред АЕЦ и LNG. А първите на това ниво на развитие на технологиите са далече от икономически целесъобразни.

Фигура 5: количество материали и необходима площ за единица мощност

Необходимите материали за изграждане на единица ВЕИ мощности спрямо АЕЦ са десетократно повече. Необходимата площ за построяване на същите мощности ВЕИ спрямо АЕЦ е знаичтелно повече от стократно. И в двата случая разликите са колосални.

А ако искаме да инсталираме ветрогенератори перки, необходимата площ става направо абсурдна. С конкретни цифри ще направя сравнение с АЕЦ Hinkley Point C, генериращ 26 TWh годишно. Той заема 430 акъра. За същата мощност фотоволтаичен парк ще заеме 130,000 акъра, а електроцентрала с ветрогенератори 250,000,000 акъра.

Един акър е 4.05 декара. За да заменим АЕЦ с перки ще използваме 1 милион декара. За сравнение общата обработваема земеделска земя в България е около 40 милиона декара.

И въпреки това има положителен тренд, АЕЦ и фосилните горива се завръщат. Накрая на деня нашите желания се подчиняват на физическата реалност.

Желанията са условни и сe подчиняват на физическите обстоятелства, докато физическите обстоятелства не са условни, нито се подчиняват на нашите желания.

Освен енергията и суровините имаме и няколко региона, които ще бъдат водещи инвестиционни теми. Става въпрос за Южна Америка и Далечния Изток (без Китай). За Китай съм бик през следващите 18-24 месеца, благодарение на ККП.

Индия, Индонезия, Виетнам и Филипините имат огромен потенциал. В основата стои силната демография.

Фигура 6: Китай и Индия демография

Тази графика казва защо дългосрочно съм мечка за Китай. Да, Япония е още по-зле демографски. Тя обаче е сред страните с най-висок БВП и може да си позволи високи социални разходи (поне засега). Китай е огромна икономика като цяло, но на глава от населението е далече от G7. Дори България има по-високо БВП на глава от населението. А този на Япония е почти три пъти по-висок от БВП на Китай.

Индия се намира там където беше Китай през 80те години. Страната има потенциал да се превърне в световен икономически фактори през следващите десетилетия.

Като говорим за Азия и демография, Южна Корея има сред най-ниския fertility rate в света.

Фигура 7: Южна Корея демография

За да се запази стабилна популацията, той трябва да е поне 2. За Южна Корея е под 1. Дори през настоящето десетилетие това ще има сериозни последствия за страната, но и за световната икономика.

Южна Корея произвежда около една трета от корабите в света.

Фигура 8: държави, притежаващи най-много корабостроителници

Дългосрочно това са фактори, които ще ограничат допълнително строежа на нови плавателни съдове. Разбира се, ефектът няма да е еднакъв за всички класове кораби.

Танкерите са едни от корабите с най-нисък Order book и застаряващ флот.

Фигура 9: order book за танкери според типа

От друга страна корабостроителните заводи са заети през следващите години със строежа на LNG/LPG carriers, контейнеровози и автовози. И тук идва ролята на демографията – няма хора, които да построят тези кораби.

За разлика от автомобилната индустрия, където роботизирането на процесите навлиза с огромни темпове, при корабостроенето това става много по-бавно. Причината е проста – мащабите на един кораб спрямо тези на една кола.

Замяната на работна сила с роботи ще се случи, но с по-бавни темпове. Това означава, че още един фактор ще оказва влияние върху предлагането на кораби – демографията.

И една идея за спекулативна позиция в танкери с кол опции. Компанията Frontline (FRO) е един от най-големите собственици и оператори на танкери за суров петрол в света.

Цената на акциите на FRO проби поредната съпротива на месечна графика.

Фигура 10: Frontline месечна графика

Освен това към момента има атрактивни опции с ниска имплицитна волатилност (под 40%), изтичащи 16 Януари 2026.

Фигура 11: Frontline кол опции, изтичащи на 16 Януари 2026

Не спирайте, да бъдете любопитни. Асиметрични инвестиционни идеи се крият навсякъде. Ако търсиш съмишленик в тяхното намиране, “Отвъд Бета” е за теб.

Той предлага портфолио и анализи на институционално ниво. Примерният портфейл включва всички необходими параметри за ефективно управление на риска, а в месечните доклади ще откриете асиметрични инвестиционни идеи от цял свят. Точно като описаните в днешната статия – енергия, суровини, развиващи се пазари.

Ако искаш да имаш достъп до такива идеи, разгледай абонамента Отвъд Бета.

Всичко описано е единствено с образователна цел и не представлява съвет за покупко-продажба на ценни книжа.

Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

7 comments

    1. Добър ход с TRMD. Те са един от най-добрите оператори на танкери за петролопродукти. FRO от своя страна са сред водещите компании при танкерите за суров петрол.

    1. Благодаря за добрите думи.
      ZIM за супер волатилна акция. Отлични са за спекулации в рамките на няколко месеца.
      Не е препоръка 🙂

      1. Абсолютно вярно, аз съм по-скоро спекулант и заради това следя такива компании. В тази врзка, кой ЕТФ следиш, ако следиш, за танкерите? И, мислил ли си да направиш анализ със сектори, като промяна в настроенията на пазара, през погледа на ЕТФ-и?
        Тенкс за винаги обстойните ти анализи. Май си оставаш единствения смислен инвестиционен канал.

        1. ЕТФи за кораби почти няма поради следната причина: акциите на корабните компании са много волатилни и изразено циклични. Вариантите са BOAT, BDRY, SEA. Те обаче не дават акцент върху танкерите. Първият е широк индекс, койот включва всички видове кораби. Вторият е с акцент на Drycargo, тоест бълкери. Последният е за морски и въздушен транспорт. Никой от посочените фондове не UCITS, тоест достъпен за търговия от ЕС. Преди доста години имаше един немски, но го ликвидираха, точно поради посочените от начало причини.

          Ако гониш експозиция към нишови теми, като танкери, а не искаш да подбираш индивидуални компании, най-добре работи, кошница от петте най-големи и ликвидни дружества. Така си правиш свой ЕТФ, но без таксите :).

          ПС: благодаря за висока оценка. Радвам се, че нося стойност с писанията си.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин