Financial Markets
Business Team Investment Entrepreneur Trading Concept

Продавачи, купувачи и играчи. Traders, hedge funds, central banks and hedgers

Покупко-продажбата на кола и сделката с недвижим имот имат едно общо нещо – познаваме другата страна по сделката. При сключване на договора се срещаме очи в очи с нея.

На финансовите пазари обаче нещата не седят по същия начин – от много време не е нужно да се срещаме с отсрещната страна при осъществяване на сделка. Но това не анулира нейното присъствие, а още повече нейното значение за нас.

Кой продава, когато аз купувам? Кой купува, когато аз продавам? Защо го прави? Отговорите на тези въпроси ни подсказват следното: пазарът е в състояние на непрестанна конкуренция, където капиталите се движат от неподготвените и нетърпеливите към подготвените и търпеливите.

Пазарите са сурово място с безмилостни правила. Най-адаптивните оцеляват. Затова ние като инвеститори се стремим да намерим слабите играчи на пазара и да вземем техните пари. Ако сме слепи за този принцип или не искаме да си го признаем, или ние сме губещата страна.


If you’ve been playing poker for half an hour and you still don’t know who the patsy is, you’re the patsy.


Това, че можем да извършваме сделки от всякъде и по всяко време, ни заблуждава, че е лесно да се инвестира. Още повече ни подвежда да мислим за инвестирането като за игра – просто цъкане на buy/sell бутона.

Когато купуваме поредните акции през телефона си, ние дори не се замисляме, че има друга страна по сделката, която ни ги продава. А какво остава да анализираме нейните мотиви.

Пазарните участници могат да се разделят на групи според различни критерии. За мен трите най-важни групи участници на финансовите пазари са:

  • Колко далече в бъдещето виждат – трейдъри на мед, облигации, акции, петрол и валути
  • Купувачите и техните мотиви – dumb money, dumb funds, smart hedge money, smart value
  • Целта е различна от печалба – central banks and hedgers

Прозорливост за далечното бъдеще – Everett Adoption Cycle

Цикълът на Еверет описва етапите на навлизане на иновациите сред обществото. Той важи с пълна сила за разпространението на идеи, модни трендове и нови технологии.

Всеки тренд на пазарите е разпространение на една идея – очаквания какво ще се случи в бъдеще с икономиката и пазарите. Цикълът на Еверет ни служи като карта. С нея можем да разберем кои участници са най-предвидливи, кои най-спекулативни и кои са винаги последни.

Както виждате на графиката социума е разделен на групи. Добре се виждат етапите на навлизане на иновацията и кога различните групи я възприемат.

Първи са хората, виждащи далеч в бъдещето и поемащи най-големи рискове. Обаче при успех те получават и най-голямото възнаграждение. Примери за това са навлизането на интернет през 90те години или Биткойн преди 10 години. Затова най-големите парчета от пая отиват при Innovators и Early Adopters.

Тези две групи предусещат потенциалните идеи още в зародиш. На този етап огромна част от тези идеи ще се провалят и след година никой няма да ги помни, но идеите, които останат, ще променят статуквото. Интернет и Биткойн са показателни.

С времето идеята си пробива път и все повече хора започват да я приемат. Това я прави по-ниско рискова и не толкова печеливша, но все още остава печеливша. Early Majority са участниците, които представят тази група.

При тях все още има останали парчета от пая. След тях остават трохите в подноса, защото идеята е широко приета и рисковете са почти напълно елиминирани. На този етап Late Majority и Laggards влизат в играта.

Със същия успех Цикълът на Еверет може да се приложи и към пазарните участници. На финансовите пазари има различни групи участници, които на различен етап усещат настъпването на промени в икономиката. По същия начин рискът и възвръщаемостта са най-големи при първите две групи, а при последните намаляват многократно.

На пазарите разпространението на идеи е под формата на трендове. Сделките, които извършват участниците, отразяват техните очаквания спрямо това какви са очакванията на другите пазарни участници. Колкото по-разнообразни и конфликтни са идеите, толкова по-продължителен се оказва трендът.

Всеки тренд е една устойчива идея, която ако стане заразна, се разпространява из целия пазар. Колкото по-широко разпространена става идеята сред пазарните участници, толкова по-малка е възвръщаемостта. И тук има хора, които успяват да предусетят тези идеи и да се позиционират според това. Тази група реализира и най-голяма възвръщаемост за поетия риск.

Цикъла на Еверет, приложен към финансовите пазари, ни показва кои са най-далновидните участници. Те предусещат накъде се е запътила икономиката и финансовите пазари.

Innovators и Early Adopters са най-показателните групи. Когато познаваме техните намерения, ще имаме по-пълна картина за пазарите и тяхната посока.

На базата на цикъла на Everett пазарните участници могат да се разделят на следните групи:

  • Innovators – copper traders. Те са най-предвидливи, защото  търгуват със суровината, която е най-добрият термометър за състоянието на икономиката. Не случайно медта на пазарите се нарича Dr Copper. Цената на медта прецизно подсказва дали да очакваме инфлация и растеж на икономиката. Трейдърите на мед гледат далече в бъдещето, защото за да се добият първите килограми мед, минават поне 10 години от установяването на залежите и създаването на мината. Затова те заемат дългосрочни позиции в рамките на години.
  • Early adopters – bond traders. Пазара на облигации изпреварва пазара на акции. В повечето случаи ако има разминаване между двата пазара, bond traders са прави. При анализа на компания е полезно да знаем как се търгуват нейните облигации. Те много често коректно показват посоката, в която ще се движат нейните акции.
  • Early majority – equity traders. Това е групата към, която принадлежат голяма част от пазарните участници и всеки се е фокусирал върху нея, игнорирайки предните две групи.
  • Late majority – oil traders. Много спекулативно настроени участници, които имат относително кратък времеви хоризонт. Това води до непрестанен boom and bust cycle.
  • Laggards – FX traders. Основните участници са спекулативно настроени и само малка част хеджират риска.
  • The last and the least – economists and central bankers. Академиците, теоретиците и чиновниците винаги пристигат след като влака е тръгнал. За сметка на това са много убедителни, когато обясняват причините за минали събития. Съответно безполезността на техните становища е експоненциална спрямо тяхното закъснение.

Трейдърите на мед са първите, които предусещат промяната в икономиката. След тях идват трейдърите на облигации – 9 от 10 пъти облигациите на една компания подсказват вярно накъде ще се движат нейните акции. Същият принцип важи и за целия пазар, когато съпоставим всички корпоративни облигации срещу държавните облигации.

Ако  разделим пазара на акции на сектори, можем да правим съпоставка между два сектора или между сектора, който ни касае спрямо целия пазар.

Примери са: discretionary vs staples, cyclicals vs defensive, value vs growth или SPY vs интересуващия ни сектор – те показват моментна снимка на това къде са фокусирани вниманието и капиталите на инвеститорите. Изолирано разгледани тези съотношения са безполезни. Техният смисъл е, че дават контекст на нашия анализ.

Пазарът на петрол е от закъсняващите индикатори и за мен не носи голяма аналитична стойност. Използвам го само ако имам интерес към енергийния сектор или индустрии, пряко зависещи от неговата цена.

Заглуши шума, чуй сигнала. Абонирай се за Инвесто седмичен бюлетин.

Седмичен бюлетин

FOREX пазара е фактор, защото показва движението на капитали от Ядрото към Периферията. Тъй като САЩ към момента са доминиращата световна сила, те контролират и световната резервна валута. Те също имат и най-развития и дълбок финансов пазар. Това ги прави ядрото на световната финансова система.

Неговата периферия се явяват всички останали развити и развиващи се икономики. Движението на капитали между тях зависи от силата на техните валути.

Цикълът на Еверет ни запознава с групите участници спрямо тяхната далновидност. Всяка група има какво да ни каже. Аз обаче давам най-голяма тежест на първите две групи – трейдърите на мед и облигации. Те са много по-прозорливи от следващите групи.

Това не означава, че другите са безполезни и не дават парченца от пъзела. Аналитичния подход и пазарите, на които работя определят групите от участници, които анализирам.

Аз добавям тази информация към Машината за вземане на решения. Така знам дали моята теза противоречи на индикациите, дадени от copper and bond traders. Предпочитам техните действия да валидират моята тезата. Въпреки че има редки моменти, когато моята преценка ми казва да заема позиция срещу тях.

Разгледахме групите пазарни участници спрямо тяхната далновидност за пазара. Следващите участници, които ще разгледаме са разделени спрямо техния подход към пазара.

Retail investors, institutional investors and smart money

Колкото е важен този, който ни продава, толкова е важен е и този, който купува редом с нас. Ако сме на страната на правилните купувачи, шанса ни за успех се увеличава. Съответно ако сме на страната на грешната група, шансовете ни рязко спадат. Да видим кой купува и как взема решения за покупка:

  • Dumb Money:

Масата инвеститори/трейдъри, които са чули от приятел, че има лесни пари на борсата, които само тях чакат. Те нямат аналитичен подход, нито управление на риска. Те просто следват големите медии. Купуват и продават реактивно според медиите, които следят. Оценка на тяхното поведение може да се даде с AAII bull/bear indicator. Тези участници ни казват какво да НЕ правим.

  • Dumb Funds:

Това са големите инвестиционни фондове (Vanguard, Fidelity, Black Rock). Те попадат в тази категория не, защото техните мениджъри са глупави, а защото изискванията на техните фондове са изключително стриктни и ограничаващи.

Те задължени да бъдат винаги long и целия капитал на фонда да бъде 100% инвестиран. Имат също ограничения в какви инструменти да инвестират. Дериватите примерно са забранени. Тези участници са изключително важни за нас, защото те вкарват най-големите пари на пазара. Те наливат капиталите, които създават големите движения.

  • Smart Hedge Money:

Stanley Druckenmiller , Paul Tudor Jones, Peter Brandt са някои от хората, които попадат в тази група. Те използват различни подходи: quant, fundamental, technical, sentiment или комбинация от изброените. Някои от тях управляват големи фондове, които са задължени да публикуват портфолиото си в 13F fillings. Това ми позволява да надникна в техните мисли.

  • Smart Value:

Хора като Seth Klarman попадат в тази категория. Те търсят deep value с голям margin of safety. Както и при Smart Hedge Money можем да използваме 13F fillings, за да следим техните действия.

Критерия, който разделя групите, е техният аналитичен подход. Най-горе са тези, при които той липсва. Най-опитните и търпеливи участници са в трета и четвърта група. Ако успеем да ги разпознаем, ще имаме идея накъде се движат парите. Нашата задача е да инвестираме така, че да не попадаме в първата група, а да сме в другите групи.

За обобщение на тази точка: първата група ни казва какво да не правим, втората е горивото за големите трендове, а последните две групи са първите, които разпознават тези трендове. Те са еквивалента на innovators and early adopters = copper and bond traders в цикъла на Еверет.

Трета и четвърта група не са трейдъри на мед и облигации, но са също толкова предвидливи като тях. Включват се много по-рано от другите пазарни участници и често заемат позиции в силно непопулярни активи. И точно поради тази причина са едни от най-печелившите участници на финансовите пазари.

Главния мотив на всички разгледани дотук пазарни участници е печалбата. Обаче на пазара има и други участници, за които дали печелят или губят не е определящ фактор. Те има друга мотивация да са на пазарите. Това са играчите, които наливат ликвидност в пазарите и задвижват дългосрочните трендове.

Участниците, които не търсят печалба – central banks and hedgers

Има една група участници, която може да ни даде най-голямото предимство, което да експлоатираме. Те не са на пазара да правят пари. Те имат други мотиви и това дали губят или печелят не ги вълнува.

Central Banks

Централните банки са най-важният играч. Те вкарват ликвидност, а тя определя търсенето. То от своя страна задава посоката на пазара. Това важи и в двата случая – на нарастваща и на намаляваща ликвидност.

Политиката на централната банка задава тона на пазарите. Не са quarterly earning, нито изявленията на поредния анализатор. Последните са само шум в системата. Ликвидността определя дългосрочните трендове. А тя се регулира по следните начини:

  • Лихвени проценти – ниските лихви водят до по-голяма ликвидност. Високите лихви водят до по-ниска ликвидност.
  • Open Market Operations – увеличаване/намаляване на паричната маса в обръщение чрез сделки с правителствени ценни книжа. Повече покупки на Treasury Bonds води до повече пари в системата, което означава повече ликвидност. Повече продажби на Treasury bonds изкарва пари от системата, което намалява ликвидността.
  • Изискванията за минимален резерв към търговските банки – колкото по-нисък е минималният изискуем резерв за банките, толкова повече пари циркулират в системата. Това означава едно – повече ликвидност. И обратното: по-висок резерв, повече пари заключени в банките, по-ниска ликвидност.

Ликвидността е есенцията на demand side на пазарите. По-либерална политика на ФЕД води до повече пари в обръщение, които преследват константен брой активи. И обратно, затягането на коланите води до по-малко пари в обръщение, които преследват същото количество активи. Ако запомните само едно нещо от тази статия, то нека да е следното:

Never fight the FED

Hedgers

Друга група участници на финансовите пазари, които не са мотивирани от печалби, а от предпазване от определени рискове. Това са предприятия от добивната и преработвателната промишленост, застрахователни компании, пенсионни фондове и мултинационални корпорации.

Те искат да се предпазят от различни по своето качество рискове затова и тяхната експозиция на пазарите се мотивира единствено от това. За тях всяка сделка е застрахователна полица срещу негативен развой в техните планове.

Производител на царевица например ще иска да се предпази от неочаквани  спад в цената на царевицата и затова ще заеме short corn futures. Той с радост ще продаде дори знаейки, че има вероятност да е от губещата страна, защото за него късата позиция е застраховка срещу ниски цени.

Същият принцип важи за мултинационалните корпорации и forex пазара. Те купуват и продават валути без значение дали печелят или губят. Причината да го правят е защото искат да редуцират максимално валутния риск.

Тези примери не са изчерпателни, а само показват принципа. За тези участници резултата от сделката няма значение. За тях самата сделка е достатъчна.

Как ние можем да печелим от тях? Пример са опциите и фючърсите на суровини. От примера с царевицата, фермера, който е short продава на някой, който очаква тя да поскъпне. Ако тя поскъпне на фермера не му пука, защото реколтата му ще се продаде на още по-добри цени. Той печели и трейдъра на фючърси също печели.

Hedgers са много полезен играч на пазарите на деривати, защото те наливат ликвидност. Те са на пазара, за да си купят застрахователна полица и знаят, че вероятността в края на периода да се окаже с нулева стойност е голяма.

Commitment of Traders (COT) е показателен за действията на hedgers. Изолирано не могат да се видят тези позиции, но те са включени в Commercial positions. Това са всички позиции заети от не финансови институции като фондове, банки, family offices. Такива примерно са позициите заети от петролна компания. Сред тях попадат и позициите хеджиращи риска.

Няма как да познаваме индивидуално другата страна по сделката, но не е и необходимо. Нашата задача е да познаваме различните групи на пазара и да знаем какво предимство ни дават. Всяка от тях ще ни даде различна перспектива какво да правим и какво да НЕ правим.

В заключение прилагам кратък кратка чек листа от стъпки, базирани на статията. Тази чек листа е част от моята Машината за вземане на решения. Тя ми служи, когато анализирам голямата картина и изследвам мненията на другите пазарни участници.

Пазарните участници ми дават Narrative елемента от Трифеката – Fundamentals, Reality, Narrative.

Ето го ги и стъпките:

  • Следвам иноваторите – copper and bond traders. Цената на медта ще подскаже накъде се е запътила икономиката. Облигациите ще подскажат бъдещето на equity пазара.
  • Винаги сравнявам – когато си харесам сектор го съпоставям спрямо целия пазар и спрямо неговата противоположност. Пример: Cyclical vs SPY и Cyclical vs Defensive.
  • За нови идеи, използвам smart hedge money и smart value. За целта използвам 13F fillings на фондовете, които управляват.
  • Слушам какво имат да кажат централните банкери – те определят ликвидността, а ликвидността определя дългосрочния тренд.
  • Експлоатирам hedgers индиректно чрез опции – основно long call DOTM на суровинни компании към момента.
  • Never fight the FED.
Сподели:Investo Facebook ShareInvesto Linkedin Share

2 comments

  1. Здравейте,
    Статията много ми хареса! Разбираема, а в същото време ерудирано написана.
    Ще ми е интересно да прочета тук повече за опциите.

    1. Здравейте, благодаря за коментара. В бъдеще очаквайте статия за опциите и как аз ги използвам.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Седмичен бюлетин

bg_BGБългарски